NCP EU diner in Parijs 17 juni jl.

Het Nederlands ‘Nationaal Contactpunt (NCP) OESO-richtlijnen voor Multinationale Ondernemingen’ organiseerde op 17 juni jl., samen met de Permanente Vertegenwoordiging (PV) OESO in Parijs en de directie Internationale Marktordening en Handelspolitiek (IMH) van het ministerie van Buitenlandse zaken, een diner ter voorbereiding op het Nederlands EU voorzitterschap in de eerste helft van 2016.

Behalve 17 leden van 14 EU-NCP’s, waren een aantal prominente gastsprekers aanwezig, waaronder Europarlementariër Richard Howitt (specialist op gebied van ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’, (MVO), Pedro Ortún, (Director General Growth), Noé van Hulst (PV OESO) en Roel Nieuwenkamp (Voorzitter van de OESO MVO werkgroep) en twee leden van het Nederlandse NCP, Maartje van Putten en Herman Mulder.

Alle sprekers riepen de OESO op, het functioneren en de prestaties van de Nationale Contactpunten te versterken en mogelijkheden te onderzoeken om meer landen de ‘OESO-richtlijnen voor Multinationale Ondernemingen’ te laten onderschrijven. Hieronder volgen een aantal punten die belicht werden:

  • Marjan Schippers (Plv. Dir. IMH) zette de ambitie en focusgebieden voor MVO voor het Nederlandse EU Voorzitterschap uiteen; het stimuleren van ketenverantwoordelijkheid (externe dimensie van de EU) en het opschalen van IMVO sector convenanten vanuit de EU hulp en handel agenda. MVO moet een integraal onderdeel worden van de bedrijfsvoering van internationale ondernemingen.
  • Pedro Ortún (herziening EU-MVO strategie) wenst meer CEO's vanuit het Europese bedrijfsleven te betrekken en pleit voor een betere implementatie van het EU MVO beleid. Hij opperde om voor de EU MVO strategie, de term Responsible Business Conduct (RBC) te gebruiken in plaats van CSR (Corporate Social Responsibility).
  • Maartje van Putten en Herman Mulder (NCP-leden) benadrukten de wens om respectievelijk 'Accountability Mechanisms' in de Financiële sector te onderschrijven en externe kosten (zoals milieu en arbeidsomstandigheden) in productprijzen op te nemen.

De OESO heeft een grote rol gespeeld bij het formuleren van de MVO ambities van G7 landen. Het is nu zaak om door te pakken naar G20.